mandag 23. mars 2015

Energien i den kreative prosessen

Jeg vil gjerne blogge litt om det å verne om energien sin.
Siste året har jeg gått mer inn for det å verne om det som gjør meg godt. Si ja til mindre, eller iallfall tenke nøye gjennom hva jeg sier ja til. Med en travel hverdag må jeg prioritere hva jeg skal gjøre. jobb, studiet og familie fyller tiden min så mye at det jeg bruker fritiden min til, må være noe som føles godt, og som fyller lageret mitt. Jeg er en kreativ person, som ofte er kreativ alene, men når jeg skal være kreativ sammen med noen, må jeg ha positiv kreativitet. De må være tilstede i det de gjør, der å da. Hvis man har med seg mye bagasje inn i den kreative prosessen, blir det en mur for enn selv til å utvikle seg.
Når jeg jobber med mennesker, om det er voksne eller barn, må jeg jobbe med det positive, det hver enkelt tar med seg av positivitet inn i prosessen. Ingen vokser på det de er dårlige på, bare det de er gode på. Mennesker kan bare bli det beste av den de er, ikke hva jeg som instruktør er. Og mange ganger er det potensialet andre har, langt over det jeg som instruktør har. Jeg har gang på gang sett hvordan mennesker blir kreative og blomstre, bare av å bli sett for det de har, og ofte har de ikke ant selv at de hadde dette i seg.
I den kreative prosessen kommer jeg mye lenger ved å være hyggelig, det å skape god energi ved å ha det gøy og bry seg om hverandre i den kreative prosessen gir langt bedre sluttresultat. Amatører som velger å være en del av den kreative prosessen, velger faktisk å bruke fritiden på dette. Fritiden er dyrbar. Her skal vi fylle lagrene våre for å være positive i hverdagen. hvis man blir tappet på fritiden, hva har man da å gi til arbeidsmiljø og familie?
Etter denne vinterens kreative prosess, er jeg sliten, i vakuum, tappet, men lagrene mine er fulle av minner av gode opplevelser, nye styrkede relasjoner og positiv energi som jeg kan leve på inn i eksamenstiden. Ja, jeg er heldig som får leke med andre likesinnede mot et felles mål.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Sommer

Sommer