søndag 5. juni 2011

Barndommens lukter :)

Noen ganger dukker det lukter opp, som bare tar deg med til steder du nesten hadde glemt.
I går skjedde det igjen. Jeg var på butikken og kunne ikke motstå en bukett med Peoner.
De måtte jeg bare ha. Fikk de hjem og satt de i vann.
I løpet av noen få timer sto disse i full blomst, og en fantastisk lukt brede seg i rommet.
Jeg lukket øynene og reiste tilbake til 70-tallet.
Da jeg var 5-6 år gammel møtte min fraskilte mor, mannen i sitt liv. Han bodde dengang i Stavern, og min søster og jeg fikk etterhvert bli med og besøke han. Han bodde i en 4-mannsbolig, og hadde verandadør rett ut i haven. Og da jeg var barn var det alltid sol og strålende varme. Her ute sto det en busk med fantastiske Peoner. ( Vet ikke om det skrives slik, men det spiller ingen rolle) Jeg hadde aldri sett dene fantastiske planten før, og var forelsket. Ja, jeg var 6 år og veldig mottakelig for fløffige rosa inntrykk.
Mine foreldre har denne planten i hagen. Men når jeg kjenner lukta så er det den hagen i Stavern som dukker opp fra minnene mine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Sommer

Sommer