onsdag 4. august 2010

Brød ala Bente

Jeg liker å bake, spesielt brød.
Etter snart 3 år i barnehage, har det blitt mye brødbaking. Mange kollegaer har spurt om oppskrift, men sorry, det har jeg ikke. Har prøvd og skrive ned ett par ganger, men da blir brøda alltid misslykka :-D
Det spennende med å ikke bruke oppskrift er at brøda aldri blir like, og da blir man ikke så lei av de. Tror jeg da.
Jeg tar det jeg har i skuffen, også ser jeg hva det blir.
Denne gangen var det dette:
Nå hadde jeg faktisk fersk gjær, men det er sjelden.
Basis er alltid 1 liter vann
1 fersk gjær eller 2 tørr gjær
olivenolje og salt

Denne gangen ble det veldig grovt.
men jeg bruker alltid litt hvetemel, for at det skal henge sammen
Kjører det lenge i kjøkkenmaskin, litt seig deig. Hviler til det dobbelte.
Elter med mel på benk, lenge. Prøver å ha deigen så løs som mulig, da syns jeg det blir bedre resultat.
Dette blir 3 brød. Bruker form for da blir brøda penere.
Steker på 225 grader i 40 min.
Nydelig med bruost på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Sommer

Sommer